Fredagstipset - mandelmjölk!


En bloggidé jag har är att fredagar har TIPS! som stående tema. Jag tipsar om precis vad som helst. Idag vill jag slå ett slag för att göra sin egen mandelmjölk och av ”mandelsmulet” som blir över - energifyllda små mandelbollar.

Under resten av mitt liv är jag bunden vid externt sköldkörtelhormon - eftersom jag inte längre har någon sköldkörtel som kan producera hormonet. Just nu tar jag Euthyrox varje morgon, en medicin som är väldigt lik Levaxin. Levaxin är den mest använda typen av syntetiskt sköldkörtelhormon.

Mejeriprodukter hämmar upptaget av Euthyrox och eftersom jag är intresserad av att maxa min hälsa så skippar jag det på morgonen. Istället tar jag mandelmjölk i dagens första kaffekopp - och jag fixar den själv. Superenkelt och grymt gott. Passar utmärkt i smoothies också.

Detta behövs:
200 gr sötmandel (med skal)
7-10 dl vatten
Saft-maja (tygduk med ställning) eller finmaskig sil
Bunke
Flaska att förvara mjölken i
 

Lägg sötmandeln i blöt, förslagsvis över natten.
Skölj sedan mandlarna i vatten, lägg dem i en mixer och häll på typ 7-10 dl vatten. Häller du på 7 dl får du en krämig dryck, typ kaffegrädde. Tar du 10 dl blir det mer ”standard” mjölk. Jag brukar ta runt 8 dl för då tycker jag den blir perfekt och passar i kaffe.
 

Mixa runt i några minuter för att mandlarna helt ska finfördela sig. Sen häller du över allt i en saft-maja och låter det rinna av. För att få ut all dryck är det bra att ”mjölka ur” tygduken, om det är en sån du använder. Jag brukar ta loss duken från ställningen och klämma försiktigt på mandelmassan så kommer det ut nån deciliter dryck till.
 

Nu är mandelmjölken färdig! Häll upp på flaska eller dylikt och förvara i kyl. Kan inte säga exakt hur länge den håller sig för min brukar ta slut rätt snabbt. Men säkert en vecka i alla fall.

Det överblivna mandelsmulet går alldeles utmärkt att använda till att göra mandelbollar - goda små bollar som funkar som extra energiintag närhelst man behöver.

Mandelsmul (överblivet från mjölktillverkningen)
1,5 dl rostade kokosflingor
Ca 100 gr kokosolja eller smör
Kardemumma, kanel, ingefära etc. efter tycke och smak
Ev steviadroppar (naturlig sötning, påverkar ej blodsockret)
Matberedare eller stavmixer

Lägg ner mandelsmulet i en mixer, matberedare eller använd en stavmixer. Rosta kokosflingorna i torr stekpanna. Häll ner hälften av kokosflingorna i mandelsmulet. Tillsätt kokosolja eller smör (jag föredrar kokosolja utan smak) runt 100 gram är lagom men jag brukar känna mig fram till lagom konsistens. Krydda med kardemumma, kanel, ingefära - här kan man gå lös hur man vill. Önskas sötning funkar det fint att droppa i lite steviadroppar. Obs att det behövs väldigt minimal mängd stevia, blir det för mycket smakar det inte bra… Börja med 4-5 droppar och provsmaka dig fram. När du fått till en smet är det bara att börja rulla bollar och låta dem få en liten slutfinish av kokosflingor. Jag brukar göra mina bollar rätt små, tänk munsbit storlek. Funkar utmärkt att frysa, jag har alltid en låda mandelbollar redo i frysen!

Receptet på mandelmjölk hittade jag på den den fin-fina bloggen Fredrik bakar, så värt att hålla koll på den om du gillar att baka och laga mat. Fredrik är fotograf och bilderna i bloggen är helt magiska. Mandelbollarna har jag komponerat ihop själv efter eget huvud.

Nu ska jag ta tåget till Stockholm för en spännande eftermiddag tillsammans med kollegor jag inte träffat på länge.

Trevlig helg och lycka till med mandelmjölkandet om ni testar!
 
Etiketter: tips recept

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Simon » Lite uppehåll här...:  ”Hej! Har haft problem med min "hals" i flera år och inte vetat vad det är. Nu ä..”

  • Hanna Karlsson - Pilates, keto och träni » Fredagstipset!:  ”Josefines blogg läser jag till och från men jag har inte lyssnat på hennes podd...”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln